fbpx
 
In 5 stappen een ijzersterke merkstrategie

Branding gaat over het bouwen van een connectie tussen je bedrijf en je doelgroep. Om dat goed te kunnen moet je eerst begrijpen wie je doelgroep is en wat hun behoeften zijn. Vervolgens heb je een strategie nodig waarin je je doelgroep niet alleen verteld dat jij ze kan bieden wat ze willen, maar vooral welke waarde dit ze gaat brengen en waarom dit bij jou anders is ten opzichte van de anderen keuzes die ze hebben. Dit is je merkstrategie.

Waarom is een merkstrategie zo belangrijk?

Je zou een dief zijn van je eigen portemonnee als je start met het promoten van je aanbod met marketing zonder jezelf eerst de grootste kans van slagen te gunnen met een sterke merkstrategie.

Met een sterke merkstrategie plaats jij je bedrijf los van de concurrentie. Je kent je doelgroep, weet wat hun behoeften zijn en welke unieke waarde jij ze kunt bieden ten opzichte van andere aanbieders. Hierdoor bouw je aan een sterke connectie, waardoor je je doelgroep niet alleen aantrekt, maar ook koestert.

Lees ook: Het belang van een branding en marketingstrategie voor ondernemers

Ontwikkel je merkstrategie in 5 stappen

Top! Jij gunt jezelf de grootste kans van slagen en wilt weten hoe je een merkstrategie kunt ontwikkelen voor je onderneming. Deze 5 stappen gaan je hierbij helpen:

  1. Start with why
  2. Definieer je doelgroep en hun behoeften
  3. Analyseer je concurrentie
  4. Vind jouw positionering
  5. Vorm je merk identiteit

Stap 1: Start with why

In deze stap leg je de fundering voor alle onderdelen die volgen. Mensen kopen niet van je om wat je doet, maar waarom je het doet. Je doelgroep voelt een veel sterkere connectie met ze weten waarom je de dingen doet zoals je ze doet.

Je fundering bestaat uit: Je merkdoel, visie, missie en merkwaarden

Stap 2: Definieer je doelgroep en hun behoeften

Om met je bedrijf te overleven in de huidige verzadigde markt moet je een bepaalde waarde leveren waar een bepaalde groep mensen behoefte aan heeft.

Deze groep mensen is je doelgroep. Hoe specifieker je je doelgroep definieert, hoe beter je ze kunt leren kennen, hoe beter je hun behoeften kunt achterhalen.

Stap 3: Analyseer je concurrentie

De markt raakt verzadigd. In iedere niche of branche, hoe klein deze ook is, vind je tientallen aanbieders die ongeveer hetzelfde doen als jij. Het wordt nog lastiger als jullie ook concurreren om dezelfde doelgroep.

Daarom is het zo belangrijk om jezelf los te plaatsen van je concurrentie.

Om dit te kunnen doen is het belangrijk dat je weet wie je concurrenten zijn en wat zijn doen. Niet met als doel om je concurrentie te kopiëren, maar juist om er achter te komen welke behoefte van je doelgroep ze nog níet vervullen, zodat jij deze unieke waarde kan leveren. Je moet het juist nét even anders doen!

Stap 4: Vind jouw positionering

Het doel van positionering is jezelf los plaatsen van je concurrentie, zodat je niet hoeft te schreeuwen om je hoofd boven de menigte uit te kunnen steken, maar simpelweg kunt zeggen welke unieke waarde jij je doelgroep te bieden hebt, die ze niet ergens anders zullen vinden. Zodat jouw merk een plek krijgt in het hart van jouw doelgroep.

Je weet nu wie je doelgroep is en wat hun behoeften zijn. Je weet ook wie je concurrenten zijn, wat zij doen en welke behoeften zij nog niet (goed) vervullen voor jouw doelgroep.

Dit is jouw sweet spot! Dé plek waar jíj je doelgroep unieke waarde kan bieden: Je positionering.

Stap 5: Vorm je merk identiteit

Mensen kopen liever van mensen, dan van bedrijven. Dit zorgt voor meer connectie en vertrouwen. Als mens verbinden we ons met andere mensen door middel van persoonlijkheid en karakter eigenschappen.

De connectie met merken werkt precies hetzelfde.

Als je in staat bent om te achterhalen welke karakter eigenschappen je doelgroep het meest aantrekken en je op basis daarvan je merk identiteit ontwikkelt, zal alle content die je hierna zult verspreiden veel krachtiger zijn.


Met een merkstrategie ben jij je concurrentie 10 stappen voor

Jij weet nu waarom een merkstrategie zo belangrijk is voor je bedrijf en hoe je deze kunt ontwikkelen. Hierdoor ben jij je concurrentie al 10 stappen voor, want 9 van de 10 ondernemers stapt de verzadigde markt op zonder merkstrategie en komt er na veel verloren tijd en geld achter dat het ze niet lukt om een plek te veroveren in het hart van hun doelgroep, omdat ze geen unieke waarde leveren. Ze zijn een van de vele aanbieders in de verzadigde markt. Jij niet!

 

Maar.. branding is toch ook een logo?

Dat klopt, maar branding alles behalve een logo en huisstijl op zich. Het zijn slechts onderdelen van je visuele identiteit. Branding omvat veel meer dan dat en bestaat overkoepelend uit je merkstrategie en je merk expressie, waar je visuele identiteit een onderdeel van is.

 

In dit artikel heb ik je meegenomen in de merkstrategie. In een volgend artikel zal ik je meer vertellen over hoe je vanuit je merkstrategie je merkexpressie kunt ontwikkelen.