fbpx
 
Het verschil tussen branding en marketing (blog)

Hoewel branding en marketing overkoepelende doelen delen (het aantrekken van de juiste doelgroep om je bedrijf te laten groeien) en samenwerken om deze doelen te bereiken, zijn branding en marketing niet hetzelfde en hebben ze ieder hun eigen rol in het behalen van dit doel.

 

Wat is branding?

Bij het woord branding wordt snel gedacht aan een logo en huisstijl, maar branding is veel meer dan dat. Een logo en huisstijl zijn slechts een onderdeel van je visuele identiteit, wat weer een onderdeel is van je gehele branding strategie.

Branding is de expressie van een merk

Branding omvat dus álles wat je als consument van een merk ziet of hoort: Van website tot winkel tot tv commercial tot social media pagina’s tot het gesprek dat je hebt gehad met een van de klantenservice medewerkers.

 

Wat is branding strategie?

Branding strategie is het plan achter de expressie van een merk

Het primaire doel van branding is het beïnvloeden van de perceptie die je doelgroep heeft over jouw bedrijf. Met als uiteindelijk doel: Het beïnvloeden van de koopbeslissing op korte en lange termijn.

Jouw doelgroep vormt haar perceptie over jouw bedrijf niet alleen door te kijken naar jouw logo en huisstijl. Deze perceptie wordt gevormd door alle contactmomenten die ze hebben met jouw merk.

Branding gaat over de connectie met je doelgroep, het bouwen aan vertrouwen en het koesteren van de relatie met nieuwe of bestaande klanten.

 

Wat is marketing?

Marketing is de promotie van het merk bij de doelgroep om verkopen te stimuleren

Marketing is een verzameling van strategieën en tactieken die merken gebruiken hun boodschap over te brengen naar de juiste doelgroep, op het juiste moment, op de juiste plek om hen te overtuigen tot een aankoop over te gaan.

Marketing is, ten opzichte van branding, meer gericht op verkoop en is vaak gefocust op een korter tijdsbestek. Het heeft bijna altijd een oproep tot actie om te kopen of om in de richting van een aankoop te stappen.

 

Kan marketing zonder branding?

Dit wil je niet, maar toch zie ik dit heel veel gebeuren, zowel bij ondernemers als bij grote bedrijven.

Marketing zou pas een rol moeten spelen nadat het merk is opgebouwd met een duidelijke merkstrategie om de merkexpressie te sturen. Wanneer je zonder strategie start met je merkexpressie zal er geen eenduidige boodschap zijn, werk je niet aan die sterke positionering en zal je geen echte connectie kunnen vormen met je doelgroep.

Je marketing wordt een wirwar van boodschappen die je doelgroep te zien krijgt, waardoor ze verward raken en zullen kiezen voor een van de andere aanbieders in de markt.

 

 

Kan branding zonder marketing?

Branding gaat over de connectie met je doelgroep, het bouwen aan vertrouwen en het koesteren van de relatie met nieuwe of bestaande klanten.

Je kunt geen connectie leggen met je doelgroep als je ze niet bereikt. Met marketing zorg je ervoor dat je merk gezien wordt door je doelgroep met de juiste boodschap op het juiste moment, op de juiste plek.

Als je je overkoepelende bedrijfsdoelen wilt halen kan branding dus óók niet zonder marketing.

 

 

Branding en marketing werken samen om je doelen te behalen

Dat is waarom branding én marketing hand in hand gaan en je beide nodig hebt om je bedrijfsdoelen te halen en een echte connectie te kunnen bouwen met je doelgroep.